Du er her: Forsiden > Forum > Flere midtjyske motorveje?
       

Forum

Flere midtjyske motorveje?

OBS: Nyeste indlæg vises nu øverst på siden

Der er 10 indlćg.
Indlæg
Mikael Lyk Madsen
# 10
27-10-2014 23:04
Ikke ligefrem motorvej, dog vej relateret:

Vesterholmvejs forlængelse blev åbnet for kort tid siden. Har ikke nogle helt friske billeder, her er kommunens seneste luftfoto (fra i sommer):


© Herning Kommune

Byggeriet af motorvejen mod Holstebro skulle vist for øvrigt snart gå i gang. Bliver som altid spændende at følge.

Mikael Lyk Madsen
# 9
26-04-2013 14:33
Så blev der enighed om en linjeføring for motorvejen til Holstebro. Som de fleste nok har hørt blev det til motorvej til både Holstebro nord, samt ned forbi Gødstrup. Der var stor jubel blandt lokale politikere da det kom frem, men mon ikke alligevel jublen bliver en tand mindre når de nærlæser den valgte løsning:


© Transportministeriet

Den nye motorvej bliver ikke koblet sammen med nogen af de eksisterende motorveje nogen steder, og det efterlader et "motortrafikvejs hul" mod både nord og syd mellem motorvejene. Efter min mening et tåbeligt valg, intet mindre. Så havde det da været langt bedre at forsætte motorvejen nord om Herning til afslutningen på "midtjyske motorvej" ved Sundsvej, og så i stedet lave motortrafikvej ned forbi Gødstrup. Det havde sikkert også været lige så billigt.

Som én nævner i kommentar på aoh: "Det er hvad der sker når politikere bestemmer helt uden at lytte til fagmænd og eksperter på området." Jeg vil så endda mene at man ikke behøver være fagmand for at kunne se det tåbelige i denne beslutning...

Jeg hørte først om den præcise linjeføring i aftes på TV Midtvest, jeg må dog indrømme jeg troede de havde taget fejl, det kunne simpelthen ikke passe man valgte en løsning uden tilkobling til eksisterende motorveje... desværre havde de ret. De har nu også en separat historie om det: Motorvej mangler det sidste stykke

Mikael Lyk Madsen
# 8
01-09-2012 22:18
Mens politikerne skændes om hvem der har lovet hvad i forbindelse med en eventuel motorvej til Holstebro, har vi fået åbnet endnu et stykke af Herningmotorvejen. Som de fleste nok har opdaget drejer det sig om stykket mellem Bording og Funder, i alt ca. 12 km.

Jeg har rodet lidt rundt i naturen omkring dalbroen over Funder Ådal de seneste par dage og skudt lidt billeder. Af danske standarder må de siges at være en ualmindelig flot vej.

Lidt billeder:















Mikael Lyk Madsen
# 7
01-12-2010 09:48
Tror ikke selve masterplanen er lavet/godkendt endnu, men kommunen har haft et debatoplæg ude i høring. Det kan ses her: Debatoplæg - Masterplan - Helstrup.

Mon ikke de venter med at lave den færdige masterplan til man kender de præcise detaljer omkring hospitalet.

Anders
# 6
01-12-2010 09:16
Mener da også den vestlige (røde) må være vejen at gå da den kan servicere det nye hospital.
Men lidt vildt at tænke på at det kunne ende med en hel motervejsring omkring Herning. Det er der vist ikke andre danske byer der kan tilbyde.

Jeg har ikke set marsterplanen for Helstrup før. Var det muligt få lagt den op i en tråd hvor man kunne se lidt flere detaljer?

Mikael Lyk Madsen
# 5
27-11-2010 20:59
Hiver lige denne gamle motorvejstraver frem da den jo i den grad er aktuel igen.

Med beslutningen om motorvejen til Holstebro lå det til en naturlig rute nord om Herning via rute 18 og motortrafikvejen, men nu er der så blev afsat ekstra penge til VVM redegørelsen hvor man vil undersøge om motorvejen i stedet skal gå vest/syd om Herning. Der er ligeledes sat penge af til en undersøgelse af en ny togstation ved det nye hospital, samt til en forundersøgelse af en mulig udbygning af vejen mod Ringkøbing til en 1+2 vej. Den sidste del tror jeg dog personligt har meget lange udsigter.

Har lavet et kort med de 2 forskellige linjeføringer for motorvejen, samt jernbanen og vejen mod Ringkøbing. Har desuden tilføjet masterplanen for Helstrup, altså byen der tænkes bygget syd for det nye hospital:


Originalkort © Google Maps

Nogen meninger om de 2 linjeføringer? Personligt kan jeg godt se fidusen i den vestlige, men den er selvfølgelig en smule længere og dermed nok også tilsvarende dyrere. Men med Herningbrillerne på, og dem har jeg sjovt nok på dette website, synes jeg faktisk den vestlige giver mest mening. Kommer man fra nord og skal videre med motorvejen syd på er forskellen meget begrænset, mens det ved en vestlig motorvej vil være lidt længere hvis man skal videre mod Silkeborg/Århus. Men her vil den "gamle" motortrafikvej jo stadig være der, så den kan man jo bare tage i stedet. Lige meget hvad vil der også skulle laves en vestlig vej fra "Snejbjerg Vest" til "Tjørring Nord" forbi det nye hospital, spørgsmålet er så bare om den skal være motorvej eller ej.

Mikael Lyk Madsen
# 4
15-03-2010 18:30
Så er første rapport om denne "Hærvejsmotorvej" klar, den kan ses HER.

I alt 9 ruter er undersøgt, og flere af dem kommer faktisk over Herning. Lidt overraskende at se hvor lille forskel der er på tid/længde for en linjeføring over Rute 13 og så en over Herning (hovedsageligt forslag 6). For en hærvejsløsning taler at den sikkert vil aflaste E45 mere end en vestligere linjeføring, mens en Herning linjeføringen vil være noget billigere da stykket fra Herning-Give vil kunne genbruges fra Rute 18.

Lige meget hvad går der sikkert meget længe inden sådan en vej kan stå klar, hvis det overhovedet nogensinde sker. Med de Herning farvede briller vil det selvfølgelig være fint hvis en løsning herover viser sig at være bedst, men hvor oplagt det er har jeg lidt svært ved at vurdere. Men nu er vi jo også allerede ganske godt dækket ind.

Kristoffer Bringø
# 3
07-09-2009 14:03
Jeg færdes meget på motorvejen mellem Odense og Århus. I den sammenhæng må jeg indrømme at jeg ikke forstår hvorfor de kobler motorvejen på nord for Vejle. Vejlefjordbroen et næsten et problem hver morgen og eftermiddag. Derfor ser jeg langt større fornuft i at koble den på E45 syd for Vejle.

På længere sigt skal der selvfølgelig findes en løsning med E45, men jeg ser foreløbig ingen fornuft i "hærvejen". Jeg tror det vil blive en motorvej uden biler. Mener jeg har læst om en tysk regel der siger at motorveje anlægges med over 25.000 biler pr. døgn. Det er dog udokumenteret, men sætter anlæg af danske motorveje lidt i perspektiv.

Jens Sonne
# 2
25-08-2009 21:06
Herning har sit på det tørre som du skriver, så i en hvis forstand er det mere eller mindre ligegyldigt om vi bliver koblet på E45 nord eller syd for Vejle og om der kommer en hærvejsmortorvej.

Jeg kunne dog forestille mig at en forlængelse af Midt/Vestjysk Motorvej op til Holstebro kunne have betydning for Herning også. Holstebro er som det ser ud nu ved at sygne hen. En bedre infrastruktur kunne gøre Holstebro mere attraktiv for virksomhederne at placere sig i eller forblive i eller omkring. Et styrket Holstebro vil have betydning for det vestjyske herunder også Herning.

Mikael Lyk Madsen
# 1
16-08-2009 12:26
For få uger siden var transportminister Lars Barfoed ude med et forlag til en ny midt/vestjysk motorvej. Ifølge hans forslag skulle den gå fra Holstebro, ned over Herning og Billund, for så at ramme og blive koblet på Esbjerg motorvejen et sted mellem Esbjerg og Kolding. Transportministeren mener at et sådan forslag vil kunne aflaste den stærk trafikerede E45, især omkring Vejlefjordbroen hvor der ofte er lange køer. Ministeren trak dog efterfølgende lidt i land i et TV interview på TVMidtvest, hvor han bl.a. sagde at linjeføringen absolut ikke er fastlagt endnu, og at vi kunne nærme os 2030 før det nye forsalg kunne være en realitet.

Andre mener at den såkaldte “Hærvejsmotorvej” vil være en langt bedre løsning hvis det drejer sig om at aflaste E45, og især folk fra området omkring Viborg har længe talt for en sådan løsning.

Trafikministerens forslag undrer mig lidt, især da denne nye midt/vestjyske løsning slet ikke var nævnt i regeringens egen trafikplan der blev fremlagt i starten af året. Og vil en Holstebro-Esbjergmotorvejen virkelig aflast E45 ret meget? Jeg tvivler. Her vil en Hærvejsløsning nok trods alt have større effekt da den bliver vil blive koblet på E45 i både nord og syd. Men måske ministeren ville markere at han har lyttet lidt til det store lobbyarbejde der bliver lavet i Holstebro får at få en motorvej dertil. Jeg kan bare ikke se hvorfor det skal have noget med en aflastning af E45 at gøre. Hvis det udelukkende drejer sig om hjælp til “regional udvikling” er det selvfølgelig en anden sag, men så skal man ikke kamuflere det som en aflastning af E45.

For “os” her i Herning betyder det vel ikke det helt store om nogen af løsningerne nogensinde bliver til noget. Vi er trods alt blevet forkælet med motorvej mod både øst og syd, og har derfor vores på det tørre. At man så nok burde have koblet den nye Rute 18 motorvej på syd for Vejle er en mindre detalje i mine øjne. Vi må nok også være realistiske og sige at f.eks. Rute 18 motorvejen absolut ikke bliver overbelastet de første mange mange år. Kigger man udelukkende på trafiktal er det vist kun Herning-Århus der kan forsvares som motorvej i hele Midt/vestjylland, i hvert fald i forhold til andre steder i landet for trafikken er noget tættere.

Hvad mener du, er der overhovedet brug for flere nye motorvejsprojekter i landsdelen?

Har lavet et lille kort der viser de eksisterende motorveje samt de to forslag:



Skriv nyt indlæg i denne tråd
Vigtigt: Felter med * skal udfyldes.
Navn: *
Fřlg debatten pr e-mail:
Email: *
Bliver ikke vist
Password: *
 Ny bruger? - Registrer dig her
Dit indlæg: *