Du er her: Forsiden > Forum > Herning p√• Jyllandskortet
       

Forum

Herning på Jyllandskortet

OBS: Nyeste indlæg vises nu øverst på siden

Der er 13 indlśg.
Indlæg
Mikael Lyk Madsen
# 13
24-02-2011 22:16
Det vil dog ogs√• kr√¶ve en helt ny √Örhus-Silkeborg-Herning bane, ellers tror jeg besparelsen i tid bliver minimal. I dag er tager Arriva "lyntoget" 1:15 (de normale 1:34), og fra √Örhus vil det sikkert mindst blive en time ekstra, sikkert lidt mere. Det er selvf√łlgelig ogs√• noget hurtigere end de 3:18 Herning-KBH tager i dag.

I planen for timemodellen, er det også skrevet ind at den senere kan udvides til Herning og Esbjerg, og dermed bringe tiden ned på 2 timer. Om det nogensinde bliver aktuelt er dog også tvivlsomt, Odense-Århus snakker de jo allerede nu om ikke kan blive klar til 2020.

Men ja, selvf√łlgelig vil det betyde noget at kunne spare en time i toget, specielt for MCH.

Jan elsborg jensen
# 12
24-02-2011 21:37


En kattergatforbindelse vil ogs√• ha noget at sige for Herning, is√¶r afstanden til KBH , med tog. Der vil man kunne rejse v√¶sentlig hurtigere til Sj√¶lland og fra Sj√¶lland til Jylland end tilf√¶ldet er i dag . Det vil derfor ogs√• v√¶re nemmere at tr√¶kke folk fra sj√¶lland til begivenheder i MCH. S√• det ikke kun er den √łstlige del af Jylland , der vil f√• noget ud af det.

Mikael Lyk Madsen
# 11
24-02-2011 20:44
Blev jeg tvunget til at v√¶lge kun et af projekterne, uden jeg skulle t√¶nke over √łkonomien, ville jeg helt sikkert tage Kattegatbroen. Jeg tror dog ikke rigtig p√• at nogen af delene st√•r klar f√łr om rigtig mange √•r, hvis nogensinde endda.

H√¶rvejsmotorvejen er som Jan siger et statsligt anliggende, og som jeg ser det lige nu virker det ret meget som et "Kristian Pihl Lorentzen projekt". Skulle vi p√• et tidspunkt f√• en ny regering (hvilket vel sker p√• et eller andet tidspunkt), tvivler jeg p√• projektet vil st√• lige s√• h√łjt p√• dagsordenen. Men det er naturligvis rent g√¶tv√¶rk fra min side.

Ang. Kattegatbroen s√• har jeg som sagt ogs√• min tvivl her. Reelt aner vi jo endnu ikke hvad den vil komme til at koste, og om den vil v√¶re mulig at g√łre rentabel med brugerfinansiering. Jo, der er godt nok lavet nogle (tidlige) unders√łgelser, men en upartisk tilbundsg√•ende analyse har vi ikke set endnu. Skulle en s√•dan give et positivt resultat, synes jeg da bare man skal komme i gang med at bygge.

Set med Herning brillerne, og nu er dette forum jo hovedsageligt omhandlende Herning, tror jeg ikke nogen af delene betyder det helt store. Begge projekter vil muligvis kunne skabe mere v√¶kst l√¶ngere med vest, men nu er netop Herning jo snart d√¶kket ret godt ind af motorvejveje mod b√•de syd og √łst. Rent afstandsm√¶ssigt er der heller ikke det store at hente. Mod syd vil en h√¶rvej kun v√¶re en lille fordel hvis man skal videre mod gr√¶nsen, og Kattegatforbindelsen vil heller ikke give det helt store i forhold til K√łbenhavn. Uden selvf√łlgelig at kende en eventuel endelig linjef√łring, vil afstanden Herning-KBH via en ny bro blive ca. 265 km, mod ca. 310 km i dag.

Jan elsborg jensen
# 10
24-02-2011 20:04


jeg ser ikke de to projekter som hinandens modparter.
kattergatforbindelsen skal være brugerfinanseret , hvor Hærvejsmotorvejen vil blive endnu et statsligt anliggende.
I Silkeborg ville man fra starten af , ikke st√łtte en H√¶rvejsmotorvej , da man mente den ville forsinke en Kattergatforbindelse , der af de to projekter klart vil v√¶re det projekt , som vil betyde mest for Silkeborg.
Men nu lader det til , man vil arbejde for begge projekter , da de ikke modarbejder hinanden.
Men skulle jeg vælge , er det klart en Kattergatforbindelse.

Troels Nielsen
# 9
24-02-2011 19:44
Jeg tror ikke vi ser en kattegatforbindelse st√• f√¶rdig f√łr tidligst 2025. En h√¶rvejsforbindelse, kan v√¶re med til at udskyde kattegatforbindelsen. Eller m√•ske omvendt.
Hvilken plan ser I helst realiseret f√łrst?





Mikael Lyk Madsen
# 8
23-02-2011 12:00
Det er bestemt en sp√¶ndende bog. If√łlge Bibliotek.dk har de ogs√• et eksemplar i Silkeborg.

Jeg tror som ogs√• de overordnede linjer med stor v√¶kst i √ėstjylland er tegnet for de n√¶ste mange √•r, og tror som heller ikke det √¶ndrer sig drastisk. Men n√•r vi er helt nede p√• enkelte byer kan der nu stadig ske ufattelig meget p√• 50 √•r.

Jan elsborg jensen
# 7
23-02-2011 10:56


Det virker som en meget spændende og lidt sjov bog du har fået fat på... måske de også har en her i Silkeborg nu du har taget den de har i Herning

Hvis Motorvejen var blevet placeret , hvor den er skitseret på billedet , er der ingen tvivl om at magtbalancen i Jylland ville ha været en hel anden .
Silkeborg , Herning og Viborg ville ha v√¶ret de st√łrste v√¶kstbyer sammen med Aarhus . Horsens og Vejle ville tilgeng√¶ld ha v√¶ret mindre synlige end de er idag.

Mht hvad der sker om 50 √•r , tror jeg der tegner sig et klart billed af en k√¶mpe v√¶kst i √łstjylland , som vi ogs√• har v√¶ret inde p√• nogen gange , og som alle med viden omkring de sp√łrgsm√•l, tilslutter sig.
N√•r en Kattergatforbindelse bliver f√łrt ud i livet , samt en H√¶rvejsforbindelse ( Ikke sikker endnu ) er der ingen tvivl om hvor tingene vil ske .
Hvis dette billed skal √¶ndre sig , skal der ske noget fra politisk h√•nd , hvor man feks tilgodeser udkantsdanmark med uddannelser , statslige arbejdspladser osv. Ellers vil Aarhus ligesom K√łbenhavn , suge uddannelser og arbejdspladser til sig . Hele det √ėstjyske b√¶lte ,vil selvf√łlgelig nyde godt af den tiltr√¶kningskraft Aarhus vil ha og allerede har.
Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forstille mig der bliver ændret drastisk i de antagelser , men måske jeg ikke har så meget fantasi

Mikael Lyk Madsen
# 6
23-02-2011 01:05
Nu vi snakker jyske motorveje, s√• faldt jeg over den plan som Professor Humlum (fra Aarhus Universitet) foreslog da man i sin tid diskuterede om man skulle bygge i √ėst- eller Midtjylland. Den er fra starten af 1960erne, og var det g√•et s√•dan havde en del nok set anderledes ud i dag:



Fandt den i bogen "Dansk Byplanlægning 1938-1992" af Arne Gaardmand. Utrolig spændende bog spækket med planer for hele landet fra de år, den burde kunne findes på de fleste biblioteker (dog ikke her i byen lige nu da jeg har eneste eksemplar de kommende uger)

Blandt andre interessante ting er bl.a. en del om at man p√• ca. samme tidspunkt som kortet herover snakkede en del om at lave en jysk modpart til K√łbenhavn i trekantsomr√•det. Ligeledes var der p√• vestkysten planer for en r√¶kke store havne, det var dog stort set kun Esbjerg der blev til noget.

Selvom jeg langt fra har læst hele bogen endnu, viser de mange skitser og planer dog også at tingene langt fra altid udvikler sig som forventet. Selvom vi sidder her og kloger i den, kan meget have udviklet sig helt uventet om 50 år.

Troels Nielsen
# 5
15-02-2011 20:33
Der findes nogle paradokser i væksten, og nogle tvist som man ikke lige havde set komme.
F.eks. Fredericia som en nogle år med rette har kunnet prale med, at have Danmarksrekord i salg af erhvervsjord i "Danmark C", men flere indbyggere blev det ikke til....?
Pga. motorvejene er pendlingen steget og nu kan flere borgere i Middelfart, B√łrk√łp, og Vejle/Kolding k√łre gl√¶deligt 20 kilometer til arbejdspladsen ved Danmark C...
Motorvejen giver flere frihed til selv at kunne bestemme, hvor man vil bosæte sig, uden at være afhængig af hvor man arbejder.
Derfor vil "popul√¶re byer" som Silkeborg v√¶re en af de st√łrste vindere med de nye motorveje.
Jeg ser det ikke som en fordel for Aarhus som by, at de får motorvej til Herning og Silkeborg. Tværtimod.
"det er ligegyldigt hvor jeg arbejder - bare jeg kan få lov at bo i....."
Jeg tror dermed mere på en betydning i forhold til bosætning og ikke i forhold til salg af erhvervsjord, (hvad angår de nye motorveje fra Herning).

Mikael Lyk Madsen
# 4
15-02-2011 17:22
Som ofte for er jeg enig i mange af dine betragtninger, og vi har jo ogs√• snakket om flere af tingene f√łr. Har dog nogle betragtninger:

Synes det er meget svært at konkludere at motorvejene til Herning ikke har skabt vækst, men det er jo i bund og grund helt umuligt at måle. Mht. den analyse fra Reglabs, så taler væksttallene jo sit tydelige sprog, men de fortæller langt fra hvorfor det er gået sådan. Der er jo ingen hemmelighed at Herning (og Ikast) har været voldsomt hårdt ramt af udflytningen af arbejdspladser inden for specielt tekstilindustrien, også langt hårdere end nogen af nabobyerne har været det.

Har som ofte f√łr gravet lidt hos Danmarks Statistik, og tabellen PEND11 viser jo meget godt hvad vi snakker om. Fra 1993 til 2005 gik Herning fra at have 4.230 til 1.330 arbejdspladser i tekstilindustrien, et fald i antal som hverken Holstebro, Viborg, Silkeborg, Horsens eller Vejle kommer i n√¶rheden af inden for nogen brancher overhovedet. Kun Ikast er med et fald fra 3.853 til 1.175 i samme branche mindst lige s√• h√•rdt ramt.

Det ændrer jo ikke på at væksten i antallet af arbejdspladser i de år er omkring 0%, men når Herning som helhed så har bevaret det samlede antal arbejdspladser må der jo have været en ret stor vækst inden for andre brancher. Her er en lille artikel fra 2004 der beskriver det hele meget godt: Hvad blev der af tekstilindustrien?.

S√• kan man jo igen sp√łrge om motorvejene har hjulpet? Det er stadig umuligt at svare p√•, men det er jo ikke sikkert man uden motorvejene, eller udsigten til dem, havde haft lige s√• stor held med at skabe v√¶kst i andre brancher.


Side 1 af 2  1 2 Nśste

Skriv nyt indlæg i denne tråd
Vigtigt: Felter med * skal udfyldes.
Navn: *
FÝlg debatten pr e-mail:
Email: *
Bliver ikke vist
Password: *
 Ny bruger? - Registrer dig her
Dit indlæg: *
 

Kontakt os